Sažetak | The implementation and maintaining of effective safety management system (SMS) is regulated on global, regional, and national level. SMS is regulatory obligation for every aviation organisation. Three safety management methodologies have been defined: reactive, proactive and predictive. Most aviation organisations apply reactive or proactive methodology; hence the improvement of safety management can be found in predictive methodology. Therefore, the research is focused on the development of predictive safety management methodology. Targeted analyses is performed regarding safety management methodologies, sources of hazard identification, safety performance indicators and the links between them are revealed. Based on the research, a conceptual model of predictive safety management is developed, which identifies future threats, and ensures possibility of earlier response and mitigation measures, with the purpose of improving overall organisation’s safety performance. |
Sažetak (hrvatski) | Implementacija i održavanje učinkovitog sustava upravljanja sigurnošću (SMS-a) regulirana je na globalnoj, regionalnoj i nacionalnoj razini. SMS je regulatorna obveza svake zrakoplovne organizacije. U radu je definiran problem istraživanja, svrha i ciljevi istraživanja uz pregled dosadašnjih istraživanja vezanih uz problematiku metodologija upravljanja sigurnošću u zrakoplovstvu. Istraživanje uključuje analizu upravljanja sigurnošću u zrakoplovstvu, uključujući povijesni razvoj, funkcije i elemente upravljanja sigurnošću u zrakoplovstvu, sa sveobuhvatnim pregledom sustava upravljanja sigurnošću u zrakoplovstvu. Posebno je obrađen segment upravljanja sigurnosnim performansama, koji uključuje sustave prikupljanja i obrade sigurnosnih podataka, analizu sigurnosnih podataka (deskriptivna, inferencijalna, prediktivna, kombinirana), donošenje odluka na temelju podataka te sigurnosne ciljeve, pokazatelje sigurnosnih performansi, ciljeve sigurnosnih performansi i sigurnosne „okidače“. Rad detaljno analizira metodologije i primjenjive metode upravljanja sigurnošću u zrakoplovstvu. Definirane su tri metodologije upravljanja sigurnošću: reaktivna, proaktivna i prediktivna. Većina zrakoplovnih organizacija primjenjuje reaktivnu ili proaktivnu metodologiju, a prostor za poboljšanje upravljanja sigurnošću nalazi se u prediktivnoj metodologiji. Na temelju analize primjenjivih metoda izrađena je selekcija prikladnih metoda te je prikazan pregled prediktivnih metoda primjenjivih u upravljanju sigurnošću u zrakoplovstvu. Stoga, istraživanje je usmjereno na razvoj prediktivne metodologije upravljanja sigurnošću. Ciljano su analizirane metodologije, izvori identifikacije opasnosti, sigurnosni pokazatelji te su otkrivene korelacije između njih. Utvrđeno je kako proaktivna metodologija predstavlja nadgradnju reaktivne, dok prediktivna metodologija predstavlja nadgradnju proaktivne metodologije. Uporabom prediktivnih metoda i kauzalnog modeliranja izrađena je prediktivna analiza i kauzalni model pokazatelja organizacijskih i sigurnosnih performansi provedenih na uzorku zrakoplovne organizacije, što dokazuje da postoje odnosi među pokazateljima organizacijskih i sigurnosnih performansi u organizaciji, te otkrivanjem istih otvora se mogućnost saznanja koje pokazatelje povećati ili smanjiti kako bi se postigla željena razina sigurnosnih performansi u organizaciji. Na temelju istraživanja, razvijen je konceptualni model prediktivnoga upravljanja sigurnošću, koji omogućuje identifikaciju potencijalnih opasnosti, te posljedično mogućnost ranijeg reagiranja i definiranja mjera za ublažavanje, u svrhu poboljšanja sveukupnih sigurnosnih performansi organizacije. Validacija i verifikacija konceptualnog modela prediktivnoga upravljanja sigurnošću provedena je na uzorku Zračne luke Split, te je prikazan sažetak rezultata i prijedlog mjera za ublažavanje za Zračnu luku Split. Novo razvijeni konceptualni model prediktivnoga upravljanja sigurnošću predstavlja nadgradnju postojećih reaktivnih i proaktivnih metodologija upravljanja sigurnošću u zrakoplovstvu. |