Naslov Analiza distrakcije vozača primjenom virtualne stvarnosti s prijedlogom mjera poboljšanja
Naslov (engleski) Driver Distraction Analysis Using Virtual Reality with Proposed Improvement Measures
Autor Karlo Evdjenić
Mentor Tomislav Rožić (mentor)
Član povjerenstva Mihaela Bukljaš (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Dario Babić (član povjerenstva)
Član povjerenstva Željko Šarić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište u Zagrebu Fakultet prometnih znanosti (Samostalne katedre) (Katedra za ekologiju u prometu) Zagreb
Datum i država obrane 2022-09-22, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana TEHNIČKE ZNANOSTI Tehnologija prometa i transport Cestovni i željeznički promet
Sažetak Distrakcija je misao, pojava ili predmet koji odvlači pažnju ili pogled sudionika cestovnog prometa od samog odvijanja prometa. Cilj ovog diplomskog rada je uz pomoć dosadašnjih istraživanja i ostale dostupne literature odabrati jednu distrakciju u vozilu i jednu izvan vozila, te dobiti detaljniji uvid u svaku od njih. Svrha rada je analizirati pomoću svih dosadašnjih podataka, a i pomoću anketiranja i primjene simulatora vožnje prikupiti nove podatke o odabranim distrakcijama i njenom utjecaju na ispitanike. Dakle, sukladno navedenom, cilj rada je detaljnije analizirati odabranu unutarnju i vanjsku distrakciju tijekom sudjelovanja u cestovnom prometu i utvrditi njihov utjecaj na sigurnost u prometu kako bi se mogao predložiti niz mjera za njihovu redukciju i potom kompletno uklanjanje istih. Za unutarnju distrakciju izabrani su mobilni uređaji, budući da stručna literatura, a i ranije provedena istraživanja pokazuju kako su mobilni uređaji najčešća i najopasnija distrakcija za vozače. Iz sličnih razloga, kao vanjska distrakcija, odabrani su reklamni sadržaji, budući da na vozače najviše utječu vizualne distrakcije, a na prometnicama su upravo spomenuti sadržaji najčešća distrakcija izvan vozila. Za odabranu unutarnju distrakciju tehnikom anketiranja prikupljeni su podatci o korištenju mobilnih uređaja među različitim skupinama sudionika u cestovnom prometu. Osim podataka o korištenju mobilnih uređaja, u ovom radu prikazana su i mišljenja ispitanika o tome kako mobilni uređaji utječu na sigurnost u prometu, ali i o bezručnim (engl. handsfree) sustavima implementiranim u vozila. Što se tiče reklamnih sadržaja, koji su odabrani za detaljniji prikaz distrakcija izvan vozila, u dijelu istraživačkog rada nakon istraživanja o upotrebi mobilnih uređaja u cestovnom prometu, prikazuju se rezultati anketiranja vozača o uočavanju različitih tipova reklama (ovisno o položaju, veličini, obliku, sadržaju i prikazu istoga) te njihovih stavova o istima. Osim istraživanja putem anketiranja, na manjem, prigodnom uzorku, provedeno je istraživanje uz pomoć simulatora vožnje s ciljem simuliranja scenarija vožnje osobnog automobila u urbanoj sredini gdje su se vozači susreli s postavljenim reklamama i nakon odvoženog scenarija prikupljeni su podatci o utjecaju reklamnog sadržaja na primjećivanje reklama u cestovnom prometu. U svrhu prikupljanja podataka o utjecaju reklamnog sadržaja na stupanj primjećivanja reklama ispitanika korišteni su anketni listovi. Na kraju rada predložene su postojeće no nedovoljno iskorištene mjere zaštite od opasnosti navedenih distrakcija, za koje se smatra da će implementiranjem povećati sigurnost odvijanja cestovnog prometa.
Sažetak (engleski) A distraction is a thought, phenomenon, or object that diverts the attention or the gaze of road traffic participants from the traffic itself. The goal of this thesis is to choose one distraction in the vehicle and one outside the vehicle, with the help of previous research and other available literature, and to get a more detailed insight into each of them. The purpose of the work is to analyze selected distractions using all previous data and also to collect new data about the selected distractions and their impact on the respondents using surveys and the application of driving simulators. Therefore, in accordance with the above, the goal of the work is to analyze in more detail selected internal and external distractions during participation in road traffic and to determine their impact on traffic safety in order to be able to propose a series of measures for their reduction and then their complete removal. Mobile devices were chosen for internal distraction since professional literature and earlier research show that mobile devices are the most common and most dangerous distraction for drivers. For similar reasons, as an external distraction, advertising content was chosen, since drivers are most affected by visual distractions, and on the roads, the just-mentioned content is the most common distraction outside the vehicle. For the selected internal distraction, data on the use of mobile devices among different groups of road traffic participants were collected using the survey technique. In addition to data on the use of mobile devices, this paper also presents the respondents' opinions on what they think about safety while they use a mobile phone, while others use a phone, and opinions about hands-free systems implemented in vehicles. As for advertising content, which was selected for a more detailed display of distraction outside the vehicle, in the part of the research work following the research on the use of mobile devices in road traffic, the results of a driver survey on the perception of different types of advertising (depending on the position, size, shape, content ). and presentation of the same) and their views on the same. In addition to research through surveys, on a smaller, convenient sample, research was conducted with the help of a driving simulator with the aim of simulating the scenario of driving a personal car in an urban environment where drivers encountered posted advertisements and after driving the scenario, data was collected on the influence of advertising content on noticing advertisements. in road traffic. In order to collect data on the influence of advertising content on the level of acceptance of advertisements, users were used in survey sheets. At the end of the paper, existing underutilized protection measures against the aforementioned distractions are proposed. If implemented, these measures should noticeably increase road traffic safety.
Ključne riječi
mobilni uređaji
reklame
reklamni sadržaji
primjećivanje
distrakcija
simulator vožnje
cestovni promet
Ključne riječi (engleski)
mobile devices
advertisements
advertising contents
noticing
distraction
driving simulator
road traffic
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:119:444753
Studijski program Naziv: Promet; smjerovi: Cestovni, Željeznički, Vodni, Zračni, Poštanski, Informacijsko-komunikacijski, Gradski Smjer: Cestovni Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra inženjer/inženjerka prometa (mag. ing. traff.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2022-12-09 15:51:29